Gebruiksklaar

Sommigen vragen zich af waarom ik niet op mijn been mag staan. Iemand met een volledige knie prothese staat vaak de dag na de operatie al op het geopereerde been. Dit komt omdat een “kunstknie” meteen gebruiksklaar is. En dat geldt niet voor het geimplanteerde kraakbeen in mijn knie.

Ik heb geen kraakbeen gekregen maar kraakbeencellen. Deze cellen moeten nog kraakbeen gaan maken. Het is te vergelijken met een ongekookt ei dat een gekookt ei moet worden. Vandaar dat ik nu eerst in de “beschermende fase” zit. Dit is een periode van 6 weken met de volgende doelen:
* Beschermen van het transplantaat tegen gewichtdragen (druk) en schuifkrachten
* Minimaliseren pijn en zwelling
* Herwinnen van spiercontrole
* Herwinnen van een volledige strekking en geleidelijk opvoeren van flexiehoek

De definitieve “uitharding” van het kraakbeen gaat heel lang duren. Over een jaar kan eigenlijk pas definitief een uitspraak gedaan worden over of het is geslaagd of niet.
Het is wel de bedoeling dat ik over een week of 10 zonder krukken en brace kan lopen. In die periode mag ik steeds meer buigen en belasten.

Ik zit nu op:
– brace: 0 graden
– buigapparaat (cpm): 26 graden
– belasting : 0 procent

Vanmiddag weer even naar de fysiotherapeut en vrijdag op controle in Den Helder. Kijken hoe we brace en belasting kunnen opvoeren.

~ door esther op maart 14, 2011.

Geef een reactie

 
