Einde buigapparaat in zicht!

Vrijdag is mijn laatste dag op het buigapparaat! Ik moet dan 105 graden halen en dat gaat lukken zoals het er nu uitziet. Ik zit nu op 102. A.s. maandag komen ze het apparaat ophalen.

Gisteren vast een klein voorproefje gehad bij de fysio voor de volgende fase, die zaterdag in gaat. Ik heb een paar minuten op de loopband gelopen (ondersteund op de armleuningen) en zie hier het resultaat:

Paars dik been (zonder spieren)!

 Zo,weer met de neus op de feiten gedrukt, dit gaat misschien toch nog ff duren!

De overgangscriteria van fase 1 naar 2 zijn:
* de knie kan volledig in extensie (check!)
* er is minimale pijn en zwelling (uuuh …. check?)
* de knieflexie bedraagt 105 graden (bijna, maar gaat zeker lukken)
* er is sprake van een goede spiercontrole (natuurlijk!…. uuh welke spieren?)

De doelen voor fase 2 zijn:
*verbeteren van het functioneel bewegen
*verbeteren van kracht en conditie
*verbeteren van de ADL activiteiten

Fase 2 is een periode van 6 weken waarin ik niet meer in het buigapparaat hoef en de brace geleidelijk afgebouwd mag worden. De krukken mag ik afbouwen tussen de 6 en 10 weken.
De flexiehoek moet vergroot worden naar 120 graden. Na de 10e week mag ik eigenlijk pas echt wat zwaardere dingen doen zoals de Leg press. Aan het einde van deze fase moet ik 3 kilometer kunnen wandelen en 15 minuten kunnen fietsen. Dit zijn voorwaarden om over te gaan naar fase 3.
Ik mag niet klagen als ik zie hoe het sommige lotgenoten vergaat, maar ik zou zo graag een keer een partijtje tennissen (…… balletje trappen?…….). Maar goed 1e mijlpaal bijna bereikt! En ben ook heel gelukkig als ik weer kan wandelen en fietsen.

~ door esther op april 12, 2011.

Geef een reactie

 
